Chore zatoki a lot samolotem - co warto wiedzieć przed startem?
magister farmacji
Podróże samolotem stały się bardzo powszechne. Zmiany ciśnienia podczas lotu mogą jednak negatywnie wpływać na stan zdrowia zatok, ale również nosa i uszu. Czy katar a lot samolotem to dobry pomył? Kiedy zapalenie zatok powinno stanowić sygnał o konieczności przełożenia lotu?
Podróże samolotem stały się bardzo powszechne. Zmiany ciśnienia podczas lotu mogą jednak negatywnie wpływać na stan zdrowia zatok, ale również nosa i uszu. Czy katar a lot samolotem to dobry pomył? Kiedy zapalenie zatok powinno stanowić sygnał o konieczności przełożenia lotu?
Zatoki a lot samolotem- zmiany ciśnienia podczas lotu i ich wpływ na górne drogi oddechowe
W czasie lotu, zwłaszcza podczas startu i lądowania, dochodzi do gwałtownej zmiany ciśnienia w kabinie samolotu. Podczas startu gwałtownie spada, a podczas lądowania szybko wzrasta. W normalnych warunkach układ oddechowy, w tym zatoki, przystosowują się do takich zmian poprzez wyrównywanie ciśnienia między środowiskiem zewnętrznym a przestrzeniami zatokowymi. W warunkach fizjologicznych proces ten zachodzi poprzez małe otwory łączące zatoki z jamą nosową. Natomiast problemem staje się brak drożności zatok i nosa. Wówczas wyrównanie ciśnienia jest mocno utrudnione i pojawiają się nieprzyjemne dolegliwości. Zmiany ciśnienia powodują również zwiększoną przepuszczalność naczyń krwionośnych w błonie śluzowej, co sprzyja obrzękom i gromadzeniu się wydzieliny. Z kolei brzęk i przekrwienie błony śluzowej dodatkowo utrudniają swobodny przepływ powietrza w zatokach, co potęguje problem wyrównywania ciśnienia w tych strukturach.
Oprócz zmian ciśnienia w czasie podróży lotniczej problemem staje się również mało wilgotne powietrze, jakim pasażerowie oddychają w kabinie samolotu. W związku z tym śluzówka ulega wysuszeniu, co prowadzi do podrażnień i osłabienia jej funkcji ochronnej.
Zapalenie zatok a lot samolotem- zagrożenia
Objawy zapalenia zatok, tj. głównie ból głowy, uczucie zatkanego nosa i katar mogą znacznie nasilić się podczas lotu. Wpływ na to ma brak drożności zatok spowodowany obrzękiem śluzówki i wydzieliną zalegającą w przestrzeniach zatokowych. Co więcej, stan zapalny zatok obejmuje również błonę śluzową nosa, a także znajdujące się w tylnej części nosa ujścia trąbki słuchowej. Tym samym staje nie ona niedrożna, co powoduje wzrost ciśnienia w jamie bębenkowej i napięcie błony bębenkowej. Osoba chora odczuwa wówczas ból ucha. W skrajnych przypadkach, gdy zmiana ciśnienia jest bardzo gwałtowna i nie ma zachowanej drożności dojść może nawet do perforacji błony bębenkowej, co skutkuje czasowym niedosłuchem.
Przewlekłe zapalenie zatok a lot samolotem to kwestia szczególnie niebezpieczna dla osób, które często podróżują za pośrednictwem linii lotniczych. Wiąże się ono ze znacznie częstszym ryzykiem powikłań i nasileniem objawów, choć u osób przewlekle chorych symptomy te mogą być mniej gwałtowne, ale nadal odczuwalne. Sam katar zatokowy u osób często podróżujących samolotem, bez bólu zatok i innych objawów towarzyszących zapaleniu, często prowadzi do powikłania, jakim jest zapalenie ucha środkowego, które w wielu przypadkach wymaga antybiotykoterapii.
Podróżując samolotem w czasie trwającej infekcji, warto zwrócić uwagę również na możliwość zarażenia innych pasażerów. Większość zakażeń kataralnych ma podłoże wirusowe i rozprzestrzenia się drogą kropelkową. Kabina samolotu, stanowiąca zamkniętą przestrzeń, w której oddycha się recyrkulowanym powietrzem, to idealne miejsce do rozprzestrzeniania się choroby na kolejne osoby. Nowoczesne samoloty wyposażone są w filtry HEPA, które skutecznie oczyszczają powietrze, ale nie wykluczają całkowicie ryzyka transmisji wirusów. Dlatego w trosce o bezpieczeństwo swoje i innych, osoba z objawami infekcji, powinna przełożyć lot lub podróżować w maseczce ochronnej.
Zatkane zatoki a lot samolotem w przypadku dzieci
Dzieci są szczególnie wrażliwe na zmiany ciśnienia w kabinie samolotu. Zatkane zatoki mogą u nich prowadzić do silniejszych objawów bólowych, a także zwiększonego ryzyka powikłań, takich jak zapalenie ucha środkowego. Dlatego chore zatoki a lot samolotem w przypadku dzieci to temat wymagający konsultacji z lekarzem. Jeśli dziecko cierpi na ostre zapalenie zatok, warto rozważyć przesunięcie lotu lub skonsultować się z pediatrą w celu wdrożenia leczenia, które złagodzi objawy na czas podróży. W innym wypadku istnieje większe ryzyko, że z pozoru błahy katar przeistoczy się w coś znacznie poważniejszego i dziecko będzie musiało dłużej walczyć z chorobą.
Katar a lot samolotem- sposoby na przetrwanie podróży
Najczęstsze choroby zatok objawiają się katarem i czuciem zatkanego nosa. Nie zawsze jest tak, że mamy możliwość przesunąć lot, albo infekcja dopadnie nas w dzień wylotu. Jak w takim wypadku przetrwać podróż z bólem zatok? Z pomocą przychodzą środki farmakologiczne i inne metody. Chore zatoki a lot samolotem - warto rozważyć:
- Zastosowanie leków na katar - mowa tutaj zarówno o kroplach i sprayach do nosa z xylometazoliną lub oxymetazoliną, które to obkurczą śluzówkę i ograniczą wyciek z nosa, jak i doustnych lekach z pseudoefedryną. Tabletki tego typu pozwolą zmniejszyć obrzęk nie tylko w obrębie nosa, ale również zatok i uszu, dlatego jeśli nie ma przeciwwskazań do ich zastosowania, będą one lepszym rozwiązaniem przed lotem.
- Nawilżenie błony śluzowej dróg oddechowych poprzez picie większej ilości płynów, ale też zastosowanie preparatów miejscowych, np. wody morskiej z dodatkiem ektoiny.
- Wydmuchanie nosa przed startem i lądowaniem, co poprawi drożność zatok w czasie najbardziej gwałtownych zmian ciśnienia.
- Żucie gumy lub ssanie cukierków podczas całego lotu, co pomaga wyrównać ciśnienie w uszach i zatokach.
Podróżowanie samolotem z chorymi zatokami może być bolesne i ryzykowne, ale nie zawsze musi oznaczać konieczność rezygnacji z lotu. Należy mieć świadomość, że w czasie startu i lądowanie może dojść do zaostrzenia objawów choroby, zwiększa się też ryzyko powikłań. Warto zatem posiłkować się środkami farmakologicznymi i żuciem gumy czy ssaniem cukierków podczas lotu, aby zminimalizować nieprzyjemne dolegliwości. Należy zadbać również o dobro innych pasażerów, więc podróżując z infekcją wirusową, koniecznie trzeba założyć maseczkę ochronną.
Bibliografia
1. Bąk J. i inni; Efedryna i pseudoefedryna - użycie medyczne i pozamedyczne; Badania i Rozwój Młodych Naukowców w Polsce Nauki medyczne i nauki o zdrowiu 2019; ISBN 978-83-66139-95-4, s. 27-33.
2. Stephen Chad Kanick S., Doyle W.J.; Barotrauma during air travel: predictions of a mathematical model; J Appl Physiol 2005; 98: 1592–1602.
Chociaż niniejszy serwis może zawierać informacje dotyczące kwestii medycznych, prawnych czy biznesowych informacje te nie mogą stanowić ani zastępować porady specjalisty. ADPHARMA SP. Z O.O. nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek konsekwencje związane bezpośrednio lub pośrednio z jakimikolwiek działaniami lub zaniechaniami podejmowanymi przez użytkownika w oparciu o informacje lub materiały zawarte w niniejszym serwisie. Chociaż ADPHARMA SP. Z O.O. podejmuje wszelkie uzasadnione środki, aby informacje na tej platformie były dokładne, kompletne i aktualne, nie ponosi odpowiedzialności za jakiekolwiek szkody lub straty związane z niedokładnością, niekompletnością, nierzetelnością lub brakiem aktualności informacji. Niniejszy serwis zawiera również publikacje naukowe, opinie ekspertów oraz wytyczne organizacji branżowych i naukowych. Wszelkie takie informacje stanowią wyłącznie opinie osób lub podmiotów, które je wyraziły i nie należy ich interpretować jako poglądów lub zobowiązań ADPHARMA SP. Z O.O.